Az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola 7. osztályos tanulói tanulmányi kiránduláson vettek részt 2012. október 15-től 17-ig. A 32 tanulót 3 pedagógus kísérte el a programokban gazdag útra, aminek célja Erdély történelmi helyeinek, magyarságának megismerése volt. Az utat a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. 528000 forinttal támogatta. Az utazás megkezdése előtt az előkészítő órákon megismertük a történelmi helyszíneket, ajándékokat, plakátot készítettünk, kooperatív tevékenységekkel erősítettük a közös munkát. Az iskola aulájában kiállításon mutattuk be a tanulók, tanárok által hozott erdélyi tárgyakat. A hetedik évfolyamos diákok power point-os bemutatóval színesítve elmondták a többi tanulónak a kirándulás programját.
Utunk első állomása Nagyszalonta volt. Itt Arany János Emlékmúzeumát látogattuk meg, sétát tettünk a szoborparkban, megemlékeztünk Arany János költőről és Lovassy Lászlóról az országgyűlési ifjak vezetőjéről, említést tettünk a szarmaták által épített erődrendszerről. Megfigyeltük a szikes puszták élővilágát. Utunk következő állomása Nagyvárad volt, ahol a nagyváradi püspöki székesegyház, Püspöki palota, kanonok sor, Szent László szobor megismerése volt a cél. Királyhágó: Erdély történelmi határát tekintettük meg. Kolozsváron Mátyás király szobrát, és szülőházát, Babes-Bolyai Tudományegyetemet kerestük fel. Torockón, a szállás elfoglalása, és a finom és bőséges vacsora után feljegyzést készítettünk a nap eseményeiről.
A 2. napon a tordai sóbányát keretük fel először, ahol a régi idők nehéz munkáját mutatták be egy nagyon csodálatos környezetben. Utána gyalogtúra következett a Tordai-hasadékban. A különleges szépségű hegygerincen tanulmányoztuk a vulkáni kôzeteket (kőzetvizsgálat), a növény- és állatvilágot (faj meghatározás). Szent László legendáját ismertette a történelem szakos tanárnő. Kirándultunk a legendás hírű torockószentgyörgyi várromhoz is. Sétáltunk az Europa Nostra-díjas Torockón, amely az egykori Aranyos vármegye kis magyar etnikai szigete. Régi mesterségeket idéztünk fel, megismerkedtünk helyi lakosokkal. 3. nap utunk először Nagyenyedre vezetett, ahol a Református Kollégiumot, a Főteret, az 1848-as vérengzés emléktábláját tekintettük meg. Gyulafehérváron a római katolikus székesegyház (Hunyadi János és László síremléke), ortodox katedrális, várkapu volt utunk célpontja. Már besötétedett, amikor Ótelekre, Algyő testvértelepülésére értünk. Itt találkoztunk az iskola igazgatónőjével, átadtuk neki az algyôi önkormányzat és az algyői tanulók üdvözleteit, és ajándékait. Utolsó állomásunk Arad volt, ahol mécsest gyújtottunk a vértanuk emlékművénél. A késő esti órákban értünk haza, fáradtan, de rengeteg szép élménnyel gazdagabban. A pályázatot Malustyik Mihályné és Retkes Zsolt osztályfőnökök írták, és készítették fel a tanulókat a hosszú útra Janek Erzsébet tanárnő segítségével.